Onzeker JIJ?!

Standaard

onzeker1

Jee (ik hou het netjes, dus zal het niet letterlijk vertalen) dit meen je niet! Ga je met haar! Tssss.
15 jaar was ik, zittend op een bankje naast mijn bijna vijf jaar oudere, kersverse vriendje. Zwijgend keek ik voor me uit en deed net alsof ik deze grove belediging niet hoorde. Ook mijn nieuwe liefde negeerde de woorden. Maar ik, ik kon wel door de grond zakken, het was alsof iemand een mes in mijn hart stak.
Nu ben ik misschien niet moeders mooiste, maar om zoiets kwetsend te zeggen dat is nergens voor nodig. Dat noem ik toch echt klootzakkengedrag.
Vanaf dat moment vond ik deze, toen nog jongeman, een grote hufter. Ook toen hij mij jaren later altijd enthousiast begroette en soms zelfs naar me loerde, kon ik niet meer aardig tegen hem doen.
Nog steeds heb ik spijt dat ik, op dat voor mij zeer kwetsende moment, zweeg.
Hij weet hoogstwaarschijnlijk niets meer van deze paar gemene woorden, maar bij mij staan ze in mijn geheugen gegrift.

Je benen zijn veel te gespierd, je kont is te gespierd, je bent net een vent. Je tieten zijn te groot. Je buik is dik, je buik is dik, je buik is dik.
Jarenlang heb ik dit gehoord. En ook al zijn mijn benen behoorlijk gespierd en ben ik geen Doutzen Kroes, dit is niet leuk om te horen. Ik ging ook steeds meer geloven dat ik “lelijk” was.
En hij, hij besefte niet eens hoe zeer hij mij kwetste met deze woorden. Mijn kleding kon me niet groot en wijd genoeg zijn. Rokjes en jurkjes kwam je echt niet tegen in mijn kast. Nee, oversized sweaters en blouses moesten mijn “dikke” lichaam verbergen.
Toen we na jaren afscheid van elkaar namen en ik van de stress nog maar 52 kilo woog, schrok hij zich rot toen hij me weer zag.
Nooit vergeet ik de legendarische woorden, je ziet er niet uit, je valt bijna van de graad. Verbaasd keek ik hem aan en herinnerde hem aan zijn woorden, het is ook nooit goed bij jou, je vond me altijd te dik en nu ben ik weer te mager.
Nog verbaasder keek hij terug, maar dat was toch een geintje Maris. Dat meende ik niet. Natuurlijk weet ik ook wel dat hij het niet altijd zo rot meende en heb het hem daarom ook nooit echt kwalijk genomen.
Vooral niet toen zijn eerste date na mij een dame was met een behoorlijk grote kont en een gezamenlijke vriendin bijna van verbazing achterover viel, maar Maris hij vond jou altijd dik en nu dit, je kunt er een vrachtwagen op keren. Achteloos haalde ik mijn schouders op. Zijn nieuwe date keek onzeker naar mij, arme meid.

Toen ik weer ging stappen als kersverse vrijgezel voelde ik me vreselijk onzeker. Ik vergeet nooit meer één van de eerste avonden, een jongen stond constant naar me te kijken. Vreselijk vond ik het, ik kon me namelijk maar één ding bedenken, hij vindt me zo vreselijk lelijk dat hij steeds naar me staat te loeren.
Een tijd later kwam ik erachter dat ik misschien toch niet zo lelijk was als ik altijd dacht. Ik had sjans en aandacht, niet te zuinig. En ik, ik sloeg door. Ik kon hier helemaal niet mee omgaan, was het niet gewend.
Met gepaste schaamte denk ik terug aan die tijd. Niet dat ik me als een slet gedroeg of iets dergelijks, maar mijn kleding…. kort, bloot en sexy.
Die veel te gespierde magere benen, geweldig vond iedereen ze. Killerlegs, dansbenen, gewoon heerlijk. Die “te grote” borsten propte ik in topjes, soms zelfs zonder bh. Het kon me allemaal niets schelen. Complimenten kreeg ik van mannen, maar van net zoveel vrouwen. Die van de vrouwen kon ik echt waarderen, die waren gemeend.
Als ik soms mijn twijfels uitsprak tegen mijn vriendinnen, wuifden die dat meteen weg. Maris, je kunt het hebben! Je ziet er goed uit.
Toch bleef ik altijd wat onzeker, alleen probeerde ik dat nu op een andere manier te verbloemen.

Een tijd later, een stuk rustiger, een stuk minder bloot gekleed en verliefd. Gelukkig was de liefde wederzijds. Hij vond me geweldig en maakte me complimentjes bij de vleet. Ik was zo lief, leuk, spannend, sexy, aantrekkelijk. Kortom de vrouw van zijn dromen, de liefde van zijn leven.
Hij had dan ook geen oog voor andere vrouwen. Nee erger, hij verdraaide zijn nek bij iedere vrouw die er maar een beetje leuk uitzag. Hij sjanste er op los en zag mij soms amper staan. Maar Maris daar hoef je niet onzeker van te worden, echt niet. Je bent dan eigenlijk wel te oud voor me (terwijl hij toch echt ouder is), maar ik vind je geweldig.
Ook van zijn avondjes uit naar vrouwenstudentenhuizen vol met aantrekkelijke 18 jarige meiden, hoefde ik als 35 jarige vrouw niet onzeker te worden. Ben je mal, ik ga daar alleen naartoe voor de gezelligheid en een praatje.
Samen op vakantie, samen op een terras, samen winkelen, naar een festival, altijd was er meer aandacht voor andere vrouwen dan voor mij. Ach joh stel je niet aan, ik hou toch van jou.
Met de week werd ik onzekerder en kwam dat broze meisje weer langzaam, maar zeker terug.

Nu ben ik niet alleen onzeker geworden door deze mensen in mijn leven, maar zulke dingen zijn wel voor een groot deel bepalend of iemand sterk in zijn schoenen staat of niet.
Net als iemands persoonlijkheid ook bepalend is voor de mate van onzekerheid heeft deze ook veel invloed op iemands zelfbeeld.
De ene persoon legt de lat nu eenmaal wat hoger voor zichzelf dan dat een ander dat doet.
Als kind lag ik al nachten wakker als ik een spreekbeurt moest houden. Voor elk proefwerk en examen was en ben ik erg zenuwachtig. Voor grote groepen staan en spreken, no way. Zulke dingen zijn aan mij echt niet besteed.
Ja, daar kijken jullie van op he.
Maris, waarom ben jij onzeker? Maris, doe eens niet zo onzeker! Regelmatig krijg ik het nog te horen.

Daarom lieve mensen, wees niet te hard voor jezelf, maar ook niet voor een ander.
Dat “geintje” wat jij zo vaak maakt en waar die ene persoon dan schaapachtig om lacht, kan stiekem weleens een dolk in iemands hart zijn.

Die zelfverzekerde bitch waar jij mee samenwerkt, kan stiekem wel eens een bang hertje zijn. Die arrogante houding van haar, kan haar harnas zijn waarmee zij zichzelf beschermt. Ja echt, het zou zomaar kunnen…

There’s no way to be perfect, but a million ways to be good!

onzeker1

 

Geef een reactie

